donderdag 17 januari 2013

Het huishouden van Ot en Sien

Dit boekje kreeg ik uit een boedel die naar de kringloop ging.
foto is van www


Het zal wel hopeloos sentimenteel van mij zijn, maar ik heb wat met traditionele gerechten en huishoudelijke tips.
In dit boekje staan fantastische tips. 

Bijvoordbeeld deze: Wassen met zeep en soda gaat heel goed , ook met behulp van een wasmachine. Voor 3 kilo wasgoed hebben we dan 375 gram soda nodig voor de voorwas en 225 gram zachte zeep voor de hoofdwas. Eventueel aanslag op de wassapparatuur wordt verwijderd met heet water en azijn. Willen we de was tijdens het wasproces bleken, dan kunnen we een zakje gevuld met fijngemaakte eierdoppen of citroenschillen mee laten wassen.

Ik denk dat dit om vloeibare zeep gaat. Dat heb ik nog wel.
Met zelfgemaakte zeep van Marseille zeep of sunlight wil de witte was in ons geval nog wel eens wat gorig lijken. Ik ga de tip met citroenschillen of eierdoppen proberen. 

Neusverkoudheid genezen we zelf met oude beproefde methodes. Een ervan is doe wat pas uitgeknepen citroensap in de holle hand en snuif dit met kracht met de neus op. In plaats van citroensap mag ook wel melk gebruikt worden. Drink verder flink wat thee van vlierbloesem of van duizendblad.


Wij gebruiken meestal zoutwateroplossing hiervoor. Citroensap lijkt mij te scherp maar ik ga het wel proberen.

Cake en een mooi korstje horen bijelkaar als Ot en Sien. Dat korstje wordt pas echt mooi als we de bovenkant van de cake insmeren met wat melk en bovendien een schaaltje water tijdens het bakken in de oven zetten

Mijn cakejes zijn hier erg geliefd. S middags krijgen de kinderen er altijd een bij de thee. Er zit wel suiker in. Ik vervang het ook wel eens door wat Stevia. De thee is rooibosthee van de wereldwinkel met wat honing en een beetje melk. Ons jongste zoontje vind deze thee heerlijk. De honing is van de Traay. Ik doe ongeveer een maand met een grote familipot honing van de Traay die is ongeveer zeven euro.

Recept cakejes

Gebruik 250 gram bloem/ of tarwe bloem of bloem gemengd met volkorenmeel.
200 gram rietsuiker
4 eieren in plaats van vier eieren kun je ook twee eieren nemen en een scheut koffiemelk
1 zakje vanille suiker of eigengemaakte vanille suiker
200 gram roomboter
muffinvorm

Doe alle droge ingrediƫnten bij elkaar in een beslagkom. Smelt de boter in een pannetje of magnetron. Roer de boter en de eieren door de droge massa.
Roer met een gewone lepel flink doorelkaar. Totdat het een fijne massa is geworden. Vul driekwart van de meel in een muffinvorm.
Zet de oven op 28 minuten en 200 graden.

Stop de cakejes in een koekrommel.