dinsdag 19 mei 2015

Een wereld online

Wij hebben niet één opvoedingsstijl.  Wij hebben 3 kinderen van bijna 16, 13 en 6 jaar.  Wij hebben ook kennissen met kinderen in de puberleeftijd en waar wij zelf al een aantal jaren moeite mee hebben, en waar ook veel vrienden van ons mee zitten zijn de onmiskenbare drift tot het online zijn. daarmee bedoel ik whatsappen op een smartphone, de i-pad die ze tegenwoordig vanuit school nodig hebben, maar ook op de laptop waar spelletjes op gespeeld worden, ondanks dat er gezegd wordt dat er een presentatie gemaakt wordt of geoefend wordt met wrts.
Het viel ons op dat onze dochter na school meteen naar haar kamer ging om op de ipad spelletjes te spelen, te chatten met vriendinnen of beautyVlogs te volgen. (of zoiets) Ze heeft zelf ook een vlog gemaakt over budget DIY. Zoon zit de hele dag te tikken met zijn hoofd gebogen over zijn helblauwe iphone, dochter kan dat niet want die heeft nog geen mobiel. (pas als ze naar de middelbare school gaat) Dat is de situatie bij ons thuis, wij hebben geen playstation of spelcomputers zoon en man spelen op het mediacenter fifa.
Man heeft een smartphone en een laptop voor de zaak. Ik heb alleen een laptop en geen smartphone behalve een vaste telefoon. 
De regels bij ons thuis met betrekking tot het computer spul zijn eigenlijk best wel duidelijk s avonds negen uur en half tien beneden. 
Toch werd het gedrag van de pubers slechter, kortaf en snauwen als we ze op het eindeloze computeren aanspraken. Tot in de meivakantie wij van dat eindeloze computeren genoeg hadden en de mobieltjes, ipad, laptop en dergelijke hebben afgepakt en op kantoor in de kluis hebben gelegd.
Wij hebben gezegd totdat het gedrag beter wordt. En inderdaad, ze gaan weer op de trampoline springen, met ons TV kijken, hooghouden met de bal (hoevaak kan ik hem hoog houden?)
Tekenen, knutselen maar bovenal zijn ze veel gezelliger. Nou zal het ook wel meehelpen dat ze die dingen niet terug krijgen. ;-)

We zijn niet de enige ouders die hier last mee hebben, ik hoor om me heen veel meer ouders. Ik denk dat sommige pubers/kinderen zelfs een soort verslaving hebben ontwikkeld. Ik zag dat bij onze dochter. Ook in gesprek met de Nederlandse lerares van onze zoon begreep ik dat het probleem met de mobieltjes in de klaslokalen bijzonder groot is.
Zij zag ook een duidelijk verschil in de verslaglegging van de Havisten, het moet kort en snel zijn. Knippen en plakken van internet. De concentratie is ook veel korter vond zij, in die dertig jaar dat ze lesgaf. En zij zag een duidelijk verband met de automatisering. De basisschool meester die de kinderen van groep 7 en 8 op kamp nam en daarbij verbood mobieltjes of ipads/tablets mee te nemen, zag een creativiteit opkomen bij de kinderen. En ze hadden gewone fotocamera's mee, iemand had zelfs een fotocamera met een rolletje mee.

Wil ik dan terg naar de tachtiger jaren, het is toch gewoon de nieuwe tijd? Nee ik wil naar een eenvoudig en sober leven, waarbij verveling ook kan, en dat je kan tekenen, knutselen vissen volleyballen touwspringen en belletje lellen. Dat er iets anders is dan die eindeloze stroom van informatie en prikkels. 

Wij hebben besloten dat de kinderen eerst even Cold turkey af gaan kicken. Mijn man heeft een kist met een slot gekocht. Daarin gaat alle automatisering. En zoals de zeer goede schrijver en psycholoog Steven Pont adviseert is er klik pas schermpjestijd na half zes.

Hoe gaat het bij jullie thuis?