donderdag 25 februari 2016

Baan kwijt

Je kunt het niet gemist hebben, de faillissementen van V&D, actiesport en Perrysport.
Tienduizenden mensen die hun baan hebben verloren en daardoor in de WW komen en 70% van hun laatst verdiende loon als uitkering krijgen. Een blind paard kan nog vertellen dat er daardoor druk kan komen te staan op je maandelijkse huishoudboekje of begroting.

Zo werd ik staande gehouden door een niet bij name te noemen dame die ook haar baan in de retail verloor. Een part time baan van 3 dagen, waarbij ze ook vaak zondags werkte en de rol van leidinggevende invulde. Ze had al heel veel collega's zien sneuvelen en vervangen worden door een jonger exemplaar een leerling of stagaire of weekendhulp. Bij even doorvragen bleek dat ze zich zorgen maakt over haar toekomst en ook het financiƫle plaatje, want echt budgeteren had ze nooit echt gedaan en helaas ook geen gevulde buffer wat met hun inkomen wel had gekund (zei ze streng) maar niets menselijks is mij vreemd. Ik heb zelf een doorlopend krediet met een afgesnoeid inkomen af moeten lossen. Daardoor bleef het levensonderhoud deel ook altijd aan de lage kant (vergeleken met de richt budgetten van de NIBUD) Bovendien schrijf ik al jaren over meer met minder dus het leek haar wel een goed idee dat ik er een blik op wilde werpen.
Dat vind ik leuk, ze schaamde zich een beetje want ze was zo verdrietig geweest na haar ontslag dat ze van haar laatste salaris niet echt had opgelet, uit eindelijk deed ze dat nooit echt.
Maar nu moest ze met 70% van haar laatst verdiende loon, en wat anders zoeken.


De cijfers

klik voor vergroten


Wat mist is het levensonderhoud en de oppasbijdrage, dat ligt er maar helemaal aan hoe mw's rooster is. Oma past vaak op (niet betaald), en ze betaald zwart de oppas. Als ze geen baan heeft wil ze dat opzeggen.
Boodschappen en dergelijke tot de rekening leeg is. De buffer is heel klein. Ze hebben twee auto's er schijnt bij het salaris van  man ook nog een kilometer vergoeding te zitten maar ik weet niet of dat al in dit salaris is verwerkt. Ik heb twee spaarrekeningen van oma voor de kinderen niet meegenomen. De ouders sparen er niets voor momenteel.

In deel 2 zal ik laten zien wat voor maatregelen we hebben genomen om meer inzicht te krijgen, ze had de leesmap en een aantal abonnementen al opgezegd omdat ze steeds niet uitkwamen met hun geld. Het was voor mij al lastig om alle vaste lasten te achterhalen. Er moet ook nog een wegenwacht abonnement zijn.

Waar kunnen ze volgens jou op besparen?