donderdag 31 maart 2016

Met de billen bloot ;-)

Eindelijk weer eens een klein beetje tijd om wat te bloggen. Mijn man had op 17 december een operatie aan zijn knie, waarbij de halve meniscus werd weggenomen.
Hij is nu alweer aan het werk voor ongeveer 75%.  Net vóór en net ná de operatie waren de twee jongste kinderen jarig. Wat we vierden op de zondag na de operatie van mijn man dus het was een en al drukte. Ik heb door al die drukte niet de taarten zelf gemaakt. Maar dit keer gekocht bij de plaatselijke super en ik kocht oranjekoek een Friese lekkernij van de plaatselijke bakker.
Dochter vroeg geld voor een andere camera en zoontje kreeg veel en vaak auto's. Hij kreeg een hijskraan van ons en een bestuurbare auto. Ik kon zowaar zeggen, dat doordat ik de visite verdeeld had over twee dagen ik zelf ook nog kon praten met het bezoek ;-)

Vanaf januari krijgt mijn man nu een salaris. We krijgen dat rond de 18e van de maand. Ik merk wel dat er in het eerste kwartaal van dit jaar veel extra uitgaven zijn geweest.
Ik heb een fiets gekocht, de vaatwasser was kapot en is gemaakt. Voor de zoon kochten we een mobiele telefoon. (dat zijn de uitgaven voor ons hebben we afgesproken) Niet een iphone 6 hoor ben je gek, een refurbished samsung 4 of 5. Een nieuwe droogmolen, veel kleding voor mijzelf, en de jongste. We hebben ook een nieuwe inbouwgaskookplaat gekocht, we kunnen het betalen en hebben veel betaald van de lopende rekening. Maar ik heb zo nu en dan ook wel eens wat van de buffer gesnoept.
Zo kan ik dus zien dat de uitgaven buiten de boodschappen veel hoger zijn uitgevallen dan mijn boodschappen budget. In de maand januari (van 18-12/18-01) bijvoorbeeld gaf ik 645€ uit aan boodschappen. Dat was inclusief de kerst (maar 100€) boven budget. In februari zat ik onder de 500€ en in maart op 590€ 40€ boven begroot (ivm verjaardagen en het aanleggen van een voorraad)
Het overige is dus hoger, maar dat komt ook door de extra uitgaven.
Het blijkt dus dat zodra ik een budget opstel ik mij daar redelijk goed aan houdt, en ik heb echt niet het gevoel dat we tekort komen. Voor een groot gedeelte eten we biologisch, of uit de streek en beter leven (slager) Ik heb dus mijn budget bijgesteld naar €650 per maand, volgens begroting kan ik dan ruim €500 euro sparen zodat ik het afgesnoepte geld van de buffer weer aan kan vullen, en zelf weer een beter consuminder gevoel heb. Ik heb voor nu liever een goede buffer waarmee je heel veel plannen kunt verwezenlijken of zeker een goed begin hebt voor een fijn plan.
Bovendien willen we zeker een redelijke som afbetalen aan de hypotheek. Daarover later meer..


Resumé Door het verkrijgen van meer salaris bemerk ik dat zelfs een doorgewinterde consuminderaar in de val stap van het meer uitgeven, al dan niet nodig. Ik hecht zelf meer waarde aan een sober bestaan, toch ben ik blij met mijn nieuwe fiets en mijn nieuwe gaskookplaat. Toch wil ik weer toe naar een soberder bestaan met een scherper budget. Zodat we onszelf nog meer vrijheid kunnen kopen. Iets meer ruimte voor schoon eten is fijn en gebruik ik ook. Het is ook fijn dat dochter weer kan paardrijden. Toch moet ik niet uit het oog verliezen dat de rekening schoon leeg moet, natuurlijk het kán, maar toch is het beter van niet;-)

Stap jij weleens in de val van het ongemerkt meer uitgeven, dan nodig of gewend?