dinsdag 16 mei 2017

Verantwoording budgetten 15 april tot 15 mei

Deze maand begon ik met een nieuw systeem, mijn maand liep overigens van 15 april tot 15 mei. Op zich werkt het goed ik heb ook alle bonnen bewaard met het idee ze te analyseren. Maar ik denk dat die verantwoording beter  gaat als ik het per week doe. Uiteindelijk ben ik 18 euro nog wat boven mijn boodschappen budget uitgekomen. Zie foto 2 en 3. Eigenlijk best keurig aangezien de kinderen allemaal vakantie hadden. Extra kosten waren vanuit het algemeen budget, zwemmen 10€ koffie met oranjekoek na de optocht op koningsdag € 19 met wat drankjes erbij. Ik heb wat spullen voor de examens gekocht: geodriehoek collegeblokken etc. Bij de kringloop heb ik 19 euro totaal uitgegeven. Waarvan een paar euros voor kleding die ook van het kledingbudget afgaan. Cadeaus hebben ongeveer 12€ gekost. We hadden afgelopen maand 4 verjaardagen waarvan ik er 1 cadeau met spaarkaarten heb gekocht. Jongste was dracula in de optocht en ik betaalde 3 euro voor het pak. Ik bereken de verzendkosten erbij.Voor de babyinbuik kocht ik luiertas omslagdoeken hydrofiele luiers en massas kleding waarvan ook rompers voor in totaal 31 euro. 
We hadden wat meer uitjes vanwege de vakantie en het eten ging er iets sneller doorheen omdat zoon thuis was om te leren voor zijn examens hij heeft nu economie😓

Lang verhaal kort. Ik ben best wel goed bezig 100€ per week is te doen. Lager kan ook maar ik wil geen concessies doen in volkoren spaghetti/ zilvervliesrijst, roomboter, noten voor man zijn dieet. Ik heb wel concessies gedaan in het vlees. Ik koop sowieso minder. Maar vaak afgeprijsd. Gestickerd met 35%korting of in de aanbieding. Omdat wij op het platteland wonen, gaan we eens in de drie weken naar de Lidl. Ik heb een basislijst gemaakt en wil proberen eens per maand de boodschappen te doen daar. Het scheelt met sommige producten enorm. Groente en fruit van de markt voor gemiddeld 20€ per week. Brood koop ik niet meer bij de bakker maar bij de Hema/Aldi/supermarkt. Dat scheelt met een fijn volkoren van de bakker 50 cent per brood. Eieren van een particulier gemiddeld drie dozen per week a 1.60.  Ik ga een en ander beter bijhouden en proberen nog iets meer uit mijn boodschappenbudget te halen. Door iedere week alles onder de loep te houden. 100€ is voor vijf personen waarvan één zwanger en 4 boven de 15 jaar. Het algemeen budget is een echte uitdaging 150€ per maand. Het blijkt toch vaak op te gaan aan ditjes en datjes. Door iets meer grip er op te houden wil ik daar op besparen. Mijn doel is bovenop wat ik al spaar per maand aan het einde van het jaar 2000 euro extra te hebben gespaard.