donderdag 1 juni 2017

Vlierbloesem maakt vlierbloesem limonade

Mijn nickname voor dit blog is niet zomaar. Ik begon met consuminderen zag naar buiten en dacht wat staat er veel eetbaars wat ik nu niet verwerk, wat zijn we eigenlijk ver bij de natuur vandaan gaan leven dat we alles kant en klaar in de supermarkt zijn gaan kopen.
Ik maak pesto van vogelmuur, pannekoeken van brandnetels, ik zocht het op op internet kreeg een boek en ben gewoon begonnen. Het geeft een goed gevoel om iets te plukken in de natuur en dat te verwerken tot iets overheerlijks. Wat voor mij belangrijk is, is dat de producten puur zijn maar vooral dat ze goedkoop zijn.
Zo maak in deze mooie tijd vlierbloesemlimonade waar we een heel jaar van drinken en waarvan ik ook af en toe weggeef voor verjaardagen bijvoorbeeld. En eigenlijk iedereen vindt het lekker.
omdat ik heel veel verzoeken heb voor het recept mijn eigen aangepast recept.
Verderop in dit blog vind je een recept voor een heleboel flessen. Maar dit recept is voor 3 flessen. Verzamel dus 3 flessen met draaidop. ik kreeg een doos van de schoonmoeder van mijn zusje. Die heb ik eerst in de soda met kokend water gelegd. Daarna in de vaatwasser gestopt. dan is het goed genoeg steriliseert.
Op een mooie zondag middag plukten we 20 grote VLIERBLOESEM schermen. Niet allemaal van één boom maar van verschillende zo blijft er wat hangen als je vlierbessen limonade of jam gaat maken. Ik knip ze van de gemeente stuiken en uit het park. Voor dorpsgenoten die dit lezen... Overal staan vlierbloesem struiken, maar voor plekken stuur je mij maar even een PB tje.



Nodig voor 3 grote flessen vlierbloesemlimonade

20 schermen vlierbloesem geplukt op een zonnige dag, de schermen staan dan open.
3 citroenen
1,5 kg suiker
2,5 liter warm water
2 eetlepels citroenzuur

soeppan, litermaat, houten pollepel, grote zeef

Maak de citroenen schoon in een wasbakje met azijn en water, borstel ze af met een borsteltje.
doe warm water in een hoge soeppan, laat de suiker en het citroenzuur oplossen in het warme water wat je tevens op het voor zet. Het moet oplossen laat het niet koken het water. Als alle suiker en citroenzuur is opgelost bekijk je de schermen, knip de steeltjes eraf maar laat de schermen verder heel.
Snijd de citroenen in achten. doe de vlierboesem en de citroen in de pan, het water moet warm zijn maar niet koken. Heet genoeg om je pink erin te steken.
Als alles is doorgeroerd, haal je de pan van het vuur en doe je het deksel erop. Dan moet je anderhalve dag, de pan wegzetten. Ik had hem op het aanrecht staan, zo nu en dan doorroeren twee keer per dag ongeveer. Zoontje roerde in de pan natuurlijk

Na anderhalve dag zeef je de limonade, doe daarvoor een grote zeef boven een beslagkom en zeef tot een aantal keer de limonade. Je kan het als laatst nog door een neteldoek halen maar dat doe ik nooit.
Als je zeeft laat de citroenen en vlierbloesem even een tijdje in de zeef hangen boven de beslagkom, het drupt altijd nog wat na en dat laatste is het lekkerst. Zeef het zo vaak je wilt, alle dingetjes moeten er zoveel mogelijk uit.
Schenk het in de perfect schone flessen. Ik maak de limonade niet meer warm dan krijg ik altijd gelei, het hoeft niet gekookt want het citroenzuur maakt de limo houdbaar.




kosten; kristalsuiker 0,97 1,5 kg
citroenen 3 1,50
citroenzuur kreeg ik ooit met een pot kun je heel erg lang dus de kosten zijn nihil.

Voor ongeveer 2,50€ heb je meer dan drie flessen limonade. 1 liter Ranja raak dus de echte limonade zonder glucosefructosestroop kocht ik in de reclame voor €2,25 anders 2,80€ Bovendien kun je het verdunnen met wel 11 delen water dus het is zuiniger in gebruik.

Ik ga dus nog even door met deze ranja en ben van plan dat als de sinaasappels goedkoop zijn bij de groenteman dan ga ik sinaasappellimonade maken.


veel pluk plezier!