vrijdag 25 augustus 2017

Budgetten beheren

Mijn boodschappen en algemeen budget staat op 600€. 500 voor de boodschappen en 100 voor de kapper/ leuk e/a ik ben niet zo streng wbt die grens. Ik kan makkelijk van de een en de ander wat nemen. Toch had ik allang de wens om gescheiden rekeningen te hebben. Ik had zelf nog een extra rekening bij de rabobank naast de gezamelijke waar geen pas bij zat. Die heb ik opgezegd.
Ik had al een spaarrekening bij de Triodos en de kinderen hebben daar ook een rekening.
Ik heb daar nu een betaalrekening geopend met spaarrekening eraan gehangen. Bij de RABO hebben we nog steeds de gezamelijke rekening waar de vaste lasten afgaan. Het boodschappen / leuk budget staat nu dus op een aparte rekening en gaat niet meer van de groye bult. Ik houd beter overzicht spaar makkelijker en ben strenger. Win win voor mij. Ik heb al 100 euro gespaard vorige maand. Iedereen weet dat het de boodschappenrekening is en man neemt de pas mee als hij voor me naar de Aldi of de Lidl gaat.

Dat is nog een puntje waar ik op heb bespaard. Voorheen had zoon een baantje bij de plaatselijke super als vakkenvuller en had daarbij ook een personeelspas. Dan kreeg je 10% korting alleen die winkel is gewoon nog duur. Ik koop daar nu alleen het hoognodige zoasl blauwwitte muisjes en de rest kopen we bij de Lidl of de Aldi. Het brood koop ik ook niet meer bij de bakker maar bij de Lidl of de Aldi. Dat scheelt 1,10 per brood.
Gemiddeld geven we nu 60 per week uit aan de supermarkt. Bij de groente en fruit rest man geef ik gemiddeld 17,50 uit. De rest is voor vlees. Dat was ook altijd een grote post. Maar ik koop nu alleen gehakt bij de slager 6,90 per kilo of pond op woensdag gehaktdag. Magere spekjes bij de Lidl en vlees voor zondag bij de slager. Zo hebben we flink geminderd in de vleesconsumptie en wat we aan vlees eten komt dus bij de scharrelslager vandaan. We eten regio dorp scharreleieren uit het dorp 3,20 per week.

Zo heb ik ongemerkt toch veel kunnen besparen. En kom ik weer wat lekkerder uit met mijn budget. 100€ per week met 3 volwassenen een van15 en 8 blijft soms een uitdaging natuurlijk vooral in de vakantie😉

Hoeveel boodschappenbudget heb jij? En werk je met contant geld?